livinginthesilvercity.blogg.se

En blogg om och av mig :)

Universitet

Publicerad 2012-07-14 19:09:23 i Flytta hemifrån,

Det börjar nu dra ihop sig. Fick besked i mars kanske, att jag kommit i på universitet i Aberdeen, Skottland. Jag valde att tacka ja för att inte bli av med platsen. Har ännu inte kommit på ett egentligt skäl till att tacka nej. Nu efter några månader börjar det hela bli mer verkligt, det är en hel del som ska fixas innan man sticker om man säger så. Har intne lyckats hitta anågon bra "handbok" över allt som ska fixas och göras innan man lämnar Sverige Hoppas jag har hittat det mesta. Någon som vet vad som ska göras när man flyttar inom EU?

 

SAAS bidrag är sökt och bekräftat, (Student Awards Agency for Scotland). Det är en myndighet som betalar skolavgiften för en del studenter. Skottland, EU och EES bland annat. Detta var en av orsakerna att jag vill testa att plugga utomlands på egen hand och inte via ett svenskt universitet som ju kanske hade varit smidigare.

 

CSN är efter lite om och men är också fixat, CSN var nästan knöligare att söka än SAAS. Jag fick ringa till dem och de fick dirigera mig via telefon så att allt blev rätt. Är det bara jag som är så korkad?

 

Måste nu fixa en sjukförsäkring, spenderade en dag med att ringa runt till olika försäkringsbolag, spenderade mer tid i telefonkö än något annat, men jag tror att jag har hittat en som gäller...måste kolla noga. Det får bli en annan dag. Kan inte vänta för länge dock.

 

I Skottland så får förstaårselever en bostadsgaranti vilket jag anser är bra. Man är garanterad ett studentrum iallafall första året och det är ju bättre än ingenting. det är inte direkt billigt, men jag slapp åtminstone bostads rädslan som gjorde att jag tackade nej till Uppsala universitet förra hösten. Vet inte om jag ångrar det, lite kanske tror inte att jag hade lyckats särskilt bra på juristprogrammet. Vet inte om jag lyckas bättre i Skottland, men man måste chansa ibland, eller hur?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin

Välkommen hit! Feel free to explore och lämna gärna en kommentar eller två :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela