livinginthesilvercity.blogg.se

En blogg om och av mig :)

Vart tog tiden vägen...

Publicerad 2012-11-28 13:35:32 i Allmänt,

Har tänkt på en sak, ju äldre man blir desto mindre tid verkar man. När man var yngre så tyckte man jämt att de vuxna var knäppa när de sa, ”Vad snabbt tiden går”. Sedan att tag har jag insett jag nu är en av alla dessa som också utbrister detta i tid och otid.  När man var mindre hade man en massa tid till och med efter att läxorna vara gjorda, och då hade man ändå fler ämnen att plugga till.

I grundskolan, Högstadiet hade man varje vecka åtminstone närmare 10 ämnen kanske.

  • ·         Matte
  • ·         Svenska
  • ·         Engelska
  • ·         Tyska
  • ·         SO-ämne
  • ·         NO-ämne
  • ·         Slöjd
  • ·         (hemkunskap till 8:e klass)
  • ·         Musik/Bild
  • ·         Gymnastik

Allt det här fick de plats med under en vecka, och man hade åtminstone 10 minuters rast mellan varje.

Gymnasiet hade man 6 ämnen +TOK+CAS. Två hela ämnen mindre, men tiden räckte aldrig till i alla fall.

  • ·         Engelska
  • ·         Svenska
  • ·         Tyska
  • ·         Historia
  • ·         Matte
  • ·         BiologI

Och nu på Universitet är det ju ännu värre med tiden.  Bara 4 kurser och ändå har man inte tillräckligt med tid till allt man ska/bör/måste och vill göra.

  • ·         Vikingar
  • ·         1900-tals historia
  • ·         Arkeologi
  • ·         Tyska

Dessutom var man mycket bättre på att göra läxorna och göra dem fokuserat när man var mindre, tunnelseende hade varit bra att få behålla i några år till, eller om man typ kunde slå på det lite då och då så att man faktiskt tog in informationen och analyserade den istället för att det försvinner när meningen man läste kom till punkt. 

Kommentarer

Postat av: svealinnea

Publicerad 2012-11-28 14:14:17

Ja Elin du har sååå rätt. Jag är ju ledig 7timmar per dag o de timmarna flyger iväg. Jag har inga läxor , inga måsten, bara helt fri. Det är märkligt...

Postat av: Pappa

Publicerad 2012-11-28 16:03:58

Vad tycker du att jag som är väldigt gammal och mossig ska säga om detta med tiden.
För mig färdas det i raketfart.

Koncentrationen attgöra vad du ska hittar du säkert.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin

Välkommen hit! Feel free to explore och lämna gärna en kommentar eller två :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela