livinginthesilvercity.blogg.se

En blogg om och av mig :)

Fieldtrip around Aberdeenshire

Publicerad 2012-10-17 23:44:06 i Allmänt,

Heldag med arkeologi idag. Bussen lämnade universitet vid 9 tiden. Det var kallt, runt 0˚C. Hade på mig leggings och tjocka strumpbyxor, det var riktigt bra faktiskt. De som hade jeans var betydligt kallare än jag. Tur att jag inte hade kastat mina gamla gympadojor, de kom väl till pass idag.

Första platsen låg bara 20 minuters resa ifrån Aberdeen. The Standing stones of Cullerlie. En väldigt iordninggjord utgrävnings plats. Stannade där i dryga 20 minuter diskuterade och åkte vidare. Det var lite kul hur noga dr Foster poängterade var man kunde gå på toa, man kunde tro att hon var på skolresa med ett gäng 1:a klassare, men det var lite gulligt. Efter fösta toa stoppet så åkte vi vidare i ca 40 minuter till nästa stencirkel. Medans den första var väldigt iordninggjord och lättillgänglig, tänk rökstenen så fattar ni vad jag menar med iordninggjord. Den här ”Sunhoney Stone Circle” var totalt motsatt. Den var betydligt större men de var lite mindre uppenbart. Men man kunde tydligt se att stenarna inte var ditlagda naturligt. Skillnaden var också att den andra platsen var privatägd och inte statligt vilket var en delorsak till att den inte var iordninggjord.  Fortfarande askallt men vägen dit var väldigt lerig, lyckades tappa anteckningsoken i leran, men det blev inte så farligt.

Efter Sunhoney åkte vi ytterligare 1 timme för att äta lunch. De flesta valde att äta lunchen in bussen eftersom det var så kallt. Efter lunch så skulle vi gå på en promenad på ca 1 timme. Och naturligtvis så kommer regnet just som vi ska gå. Landskapet påminde väldigt mycket om fjällen. Samma typ av natur eller det var iallafall känslan man fick. Det var fullt a ljung av olika typer och små björkar. Efter en stund så såg vi en bildsten från 800-talet. Sedan gick vi vidare ner till sjön, Loch Kinord och två konstgjorda öar (Crannogs. Sjön såg precis ut som en fjällsjö. Men fast sjön såg så ren och fin ut så blev vi varnade för att röra vid vattnet eftersom det fanns en giftig alg i vattnet tydligen.

Sedan vidare på vandringsleden tills vi kom till New Kinord, en bosättning med rundhus ifrån järnåldern. Den här platsen var inte utgrävd men man kunde se grunderna ifrån byggnaderna. Här var vi nog i 30 minuter, men våra worksheets blev lagom blöta.

Sedan var det dags att gå tillbaka till bussen och åka hem. Nästan alla på hela bussen somnade på vägen hem. Jag också, som tur var bor jag ganska nära, 2 min ifrån där vi stannade och det var ganska skönt. Sedan var det dags för middag och körövning. 


En karta över var vi åkte, ungefär...det med feta svarta bokstäver har jag skrivit, ok
 
Första platsen vi besökte; Standing stones of Cullerlie
2nd location
 
Pikterna var riktigt duktiga på 800-talet
Sista arkeologiska platsen vi kollade in.
 
Dimmigt som ni kan se, det låg snö på en del av bergen
 
 
Loch Kinord
Fjällen ellerr???
 
 
Ljung så långt ögat kan nå
 
Så här kallt var det vid 13:00
Svamp
En konstgjord ö i en giftig sjö
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin

Välkommen hit! Feel free to explore och lämna gärna en kommentar eller två :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela