livinginthesilvercity.blogg.se

En blogg om och av mig :)

Stockholm

Publicerad 2013-07-30 16:31:18 i Allmänt,

Lördagen spenderades i Stockholm. Tåget gick ifrån Linköpong 7.24 så pappa var snäll att skjutsa dit oss. Hann utan problem. Fick sitta ner hela vägen. Fanns många icke reserverade platser så det var inga problem. Hamnade dock i samma vagn som en något påverkad man, han var lite jobbig men vi somnade ifrån honom ganska snart. Allting gick som på räls eller vad man ska säga. Kom fram till ett fint och soligt Stockholm. Började med att bara gå omkring, gick mot Riksdagen och Slottet. Besökte livrustkammaren och det tog en bra stund. De hade en utställning om Drotting Kristina riktigt intressant. Mycket trevligare än utställningen om Vintage kläder som de hade uppe sist jag var där på besök. Efter Livrust Kammaren så skulle vi käka lunch, men då visade det sig att det var vaktbyte så stannade och tittade på det. Tog en bra stund innan det började och naturligvis så kom regnet och åkan precis då. Ser ju alltid lite kul ut när de byter vakter. Men musiken var ju iallafall bra. Det roligaste var nog när de börjar spela 99 Luftballonger…Inte direkt vad man kanske förknippar med ett seriöst vaktbyte och det militära.

Men sedan blev det lunch. Hittade ett lite gulligt lunchställe I Gamla Stan. Med faktiskt bra priser, 85 kr för lunch. Sedan bar det av mot Armemuseum, på vägen hittade vi en loppmarknad så stannade till lite och kollade in den. Kom in gratis på Armemuseum och det tackar vi ju för. Hade inget med mig som bevisade att jag var anställd på Flygvapen museum men de släppte in mig iallafall. Riktigt bra deal alltså J Tog en bra stund att gå igenom museet och hade tagit ännu längre om allting faktiskt hade funnits på engelska också. Och ena sidan så var det ju bra för då gick det fortare men och andra sidan tycker jag att det är lite lustigt att ett så pass stort  museum inte har skyltning på engelska. Senare hittade jag en bok med en del av infon på engelska. Men de var en bok! Tänk om de har många icke svensktalande gäster samtidigt.

Sedan var det bara typ 2 timmar till tåget gick. Gick till Hemköp och köpte med oss lite käk till resan hem. Klättrade på en knäpp staty som såg ut som ett manligt könsorgan enligt mitt sällskap….Det får stå för honom. Själv trodde jag det var en mask. Tåget var försenat men lyckades köra ifatt så vi hann med Östgöta pendeln till Mjölby iallfall.

 
 

Kommentarer

Postat av: Svealinnea

Publicerad 2013-07-31 00:17:02

Vad kul att se bilder från Sthlm. Kul att ni båda är nördiga o gillar museum. Sånt gillar jag med! Särskilt om man får guidad tur, de äger ju!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin

Välkommen hit! Feel free to explore och lämna gärna en kommentar eller två :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela