livinginthesilvercity.blogg.se

En blogg om och av mig :)

Jedburgh Abbey

Publicerad 2017-04-18 23:33:13 i 2017,

Igår blev det en snabb tur till Edinburgh, men det blev visst något av en senväg då vi åkte the Scenic route. Det innebär småvägar, eller typ halvstora vägar. Fast ingen vidare kvalite på vägarna och mycket svängar och upp och ner. Men lite trevligare landskap än motorvägen. Testade dessutom på att köra bil, lite olagligt men det var det nog ingen som märkte. Själva körningen var absolut inget konstigt, eftersom man satt på fel sida av vägen. Dock skulle man nog ha tränat på att hitta växlarna först innan man körde iväg i 70 km i timmen hehe. Tror jag kommer välja en automat växlad bil om jag någon gång skulle köpa bil här borta. Mest för att jag är lat och för att det känns sjukt mysko att växla med fel hand. 
 
På vägen stannade vi vid en liten bit av Hadrianus mur och Mithras templet. Inte superimponerande och vädret var lite småtråkigt. Sedan stannade vi även vid Jedburgh Abbey. Det var inget planerat stopp, men eftersom det kostade £6 i inträde till ruinen så det var bara jag som gick in och kollade en snabb visit. Tack för Julklappen mamma och pappa :D En annan gång skulle det vara kul och få lite bättre bilder och kolla lite nogrannare även om jag inte tror att man stannar superlänge. 
 
Klostret är ifrån 1100-talet och var ett Augusinskt kloster. Tydligen är det den största staden mellan Newcastle och Ediburgh...och nej stan kändes inte särskilt stor. Men imponerande klosterruin iallafall. 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Linnea

Publicerad 2017-04-28 09:01:50

Sjukt konstigt att växla med vänsterhand, tänkte inte ens på det..

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin

Välkommen hit! Feel free to explore och lämna gärna en kommentar eller två :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela