livinginthesilvercity.blogg.se

En blogg om och av mig :)

Dag 2: Kinesiska Muren

Publicerad 2015-04-22 23:07:55 i Allmänt,

Ett besök i Kina som dessutom inkluderar Bejing är nästan självskrivet att besöka Kinesiska Muren. Vi dividerade och debatterade länge om vilken del av Muren vi skulle besöka. Egentligen var vi nog alla egentligen inne på att besöka en inte så "turistig"del av muren. Men på grund av en rad olika orsaker slutade det med att vi åkte till den del som enligt guideboken var mest turistig. Stället vi åkte till heter

För att ta sig till muren som ligger (beroende på vilken del) ca 9 mil ifrån Bejing kan man ta lite olika alternativ. Vi valde att ta kollektivtrafik i form av buss och sedan en minivan. Så vi hoppade på bussen i Bejing inga problem. På bussen fanns en man som var klädd i bussbolagets uniform, han informerade oss om hur mycket skulle betala. Sedan sa han även till oss när vi skulle av, eftersom vi var tvungna att hoppa av i en liten stad och därifrån hyra en minivan med förare som tar en upp till muren. Vi blev lite överraskade när mannen också hoppade av och tog oss till en minibuss. Det visade sig att han tyckte vi skulle åka med honom upp till muren, eftersom vi inte såg någon annan minivan där så gjorde vi det. det kostade 35 RMB per person och resa. När vi kom fram till "baslägret" där man köpte biljetter så fixade han det, han var lite pushig och otålig men till slut fick vi iallafall biljetter. Dessutom så stannade han där och väntade på oss medans vi gav oss upp på muren för att sedan köra oss tillbaka till busshållplatsen.

Iaf, med biljetterna i handen tog vi shuttlebussen upp till muren. Där uppe fick vi sedan ta en skidlift upp till själva muren. Man kunde ju även ta trappan om man ville...men vem vill de om man redan betalat för skidlift och slipper gå. Det blir tillräckligt med jobbigt gående när man väl kommer upp på muren. Vi vandrade omkring på muren i några timmar.

Av och till var det ganska jobbigt att gå på muren, delar stupade ganska brett och trappstegen skiljde sig ganska rejält ifrån varandra. Vissa delar hade 5 cm trappsteg medans nästa del hade 50 cm trappsteg i 70 graders lutning. Men utsikten var fantastisk. Vi hade urbra väder dessutom och alla körsbärs träden blommade. Det var en del folk men inte så mycket som vi fruktat, dock ser det nog annorlunda ut när det är högsäsong. När vi gått en bra bit på muren så kom man till ett vaktorn, i fönstret typ stod det NO ADMISSIONS, då hade man kommit till en icke rekonstruerad del av muren. Ingen brydde sig om den där skylten, och inte vi heller!

På väg ner fanns det en toboggan tracks. Det var typ en jätte jätte lång rutchbana som man åkte ner för, man satt på en typ pulka med en spak som man kunde kontrollera farten med. Tyvärr var kön till denna aslång när vi bestämde oss för att det var dags att bege oss hemåt, 2 timmar kö lite drygt....så vi valde att ta skidliften tillbaka ner istället. Ingen kö alls. När vi kom ner väntade våran chaufför på oss och körde oss tilkbaka till busstationen och pekade ut rätt buss.

Dagens bästa: När man kom ut på den icke restaurerade biten av muren. Hade lätt kunnat vandra längre än vi gjorde
Dagens sämsta: Att vi inte fick åka toboggan ner ifrån muren. Det hade nog varit väldigt skoj.

Fler bilder kommer om blogg.se vill samarbeta....

Moncreiffe Hill Part 2

Publicerad 2015-04-21 21:54:23 i Allmänt,

Idag har vädret verkligen visat sig från sin allra vackraste sida, underbart väder för en utgrävning. Är tillbaka i Perth för fem dagars utgrävning av ett järnåldersfort. Förra året hittade vi delar av det och nu fortsätter utgråvningarna i två veckor och sedan åter igen i september blir det en måndadslång utgrävning.

Eftersom det var första dagen av utgrävningen så gjordes inga jättespektakulära fynd. Det mesta av dagen gick åt till att ta av de översta jordlagren och arbeta sig neråt till det första arkeologiska lagret. Men vi hittade iallafall en "shale bead" och lite kvarts och möjliga hammarstenar.

Vi som gräver består av en blandning av arkeologi studenter, professionella och allmänt intresserade volontärer. Vissa mer erfarna än andra. Det är ett ganska internationellt team med folk ifrån Storbritannien och studenter ifrån Sverige (mig) och Litauen men även en dryga 60-ish skäggig Harley biker ifrån Hawaii.

Första dagen i Peking/Bejing

Publicerad 2015-04-21 08:33:55 i Allmänt,

Är den första att erkänna att jag är sämst på att blogga. Tänkte att jag skulle ha bloggat i Kina men det blev svårare än jag räknat....Strunt samma, här kommer iallafall lite uppdateringar ifrån resan. Här kommer det första inlägget som borde ha postats för typ 14 dagar sedan....

Vi flög med SAS ifrån Aberdeen till Oslo till Köpenhamn och sedan till sist till Bejing. Mellanlandningen på 6 timmar i Oslo var nog det tråkigaste och dyraste mellanlandning på länge, iaf med tanke på hur kort tid man var där. Efter 8 timmars flygresa lite drygt så var vi äntligen framme i Bejing. Tog en taxi till hostelet, kanske inte den smidigaste taxi resan men vi kom fram och det var inte alltför dyrt. Hostelet låg på en bakgata som vid första intryck såg lite halvskum ut men när man kom in på hostelet så var det hur mysigt som helst. Vi bodde i mixed dorm, så vi hade våningsängar. De andra tjejerna hade redan kommit till Bejing någon dag innan så de var ute och upptäckte Förbjudna staden. Vi möttes dock upp en drygt 40 minuter efter att vi anlänt.

Vi började med att käka "lunch" ganska sen lunch, klockan var nog närmare 4 tiden. De första vi åt i Kina var...SUBWAY, jag vet det är sååå pinsamt men det blev Subway av olika orsaker, dock var det den enda Subway vi åt på hela resan. Sedan tog vi oss via tunnelbanan till Bejing train station för att hämta ut våra biljettter till tåget till Xian. Det var ett mindre äventyr, ingen på stationen pratade engelska så det tog en stund att bli visad rätt. Men när vi väl hittat rätt biljettlucka så gick det jättesmidigt att få sina biljetter.

När väl biljetterna var uthämtade åkte vi till Himmelska fridens torg och hängde en stund.Kvällen avslutades på en galleria för att in handla lite varma kläder till övriga i resesällskapet.

SAS: Kommer inte välja SAS nästa gång jag ska flyga långt. Entertainment systemet var dåligt även om  man ska vara tacksam att de överhuvudtaget hade ett. Störtsta positiva var storleken på filten och att man fick en 33cl Coca Cola på lång flighten.
Första intryck av Kina: Överraskad över att folk inte kunde kommunicera på engelska ens på flygplatsen.

Dagens bästa: att bagaget kom med hela vägen till Bejing trots ett 1 timmas byte i Köpenhamn
Dagens sämsta: 6 timmar stoppet i Oslo där allt var svindyrt och man var svinhungrig. Slutade med en 200kr pizza...

Hej då Xian!

Publicerad 2015-04-07 10:15:44 i Allmänt,

Snart dags att lämna Xian efter två nätter och tre dagar. Har hunnit med Muslimska kvarteren och Terrakotta armen. Idag har vi vandrat på den gamla stadsmuren från 1370. Det var väldigt mysigt men kartorna stämde dåligt. Nu chillar vi i baren i väntan på tåget som ska ta oss till Shanghai.

Om

Min profilbild

Elin

Välkommen hit! Feel free to explore och lämna gärna en kommentar eller två :)