livinginthesilvercity.blogg.se

En blogg om och av mig :)

Melrose

Publicerad 2017-06-20 00:36:27 i Allmänt,

Tog en spontan tripp till Melrose, en dryg timme med bil söderut ifrån Edinburgh. Visade det sig att det var en bokfestival och en matmarknad på gång i samhället. Egentligen var tanken att vi skulle gå och kolla på klostret, vilket vi också gjorde. Dagen efter var det super varmt och soligt så begav oss till Portobello. Väldigt mysig strand.

Hem ifrån Sjödistriktet

Publicerad 2017-06-04 00:12:07 i 2017,

Vaknade 6.30 imorse eftersom en annan tjej i sovsalen hade sitt alarm på. Vilket i sig inte är så konstigt förutom att hon aldrig stängde av skiten. När vi till slut gav upp och gick upp vid 8 så hade tjejen vars alarm det var fortfarande inte vaknat. Det är ju ok att man snoozar, men man stänger väl ändå av alarmet direkt. Inte hon, de fortsatte ringa tills de gick in till snooze läge av sig själv, sedan 10 minuter snooze och sedan började det igen i 10 minuter.

Efter lite frukost begav vi oss hemåt. Åkte inte raka vägen hem utan stannade lite här och var utmed vägen. Bland annat vid Pendragon Castle, ingen aning om det har någon anknytining till Kung Arthur eller inte. Stannade även till vid Barnard Castle och Bowes Museum även om vi inte gick in och sedan tänkte vi stanna i Bishop Auckland men sedan hittade vi inte någon parkering och gav upp och begav oss hemåt.

Lake District
Yorkshire Dales
Pendragon Castle
Bowes Museum
Barnard Castle

Lake District Day 2

Publicerad 2017-06-03 23:55:45 i 2017,

Dag två hade vi tänkt oss att vandra än längre tur uppe på bergsknallarna ca 20km, men vädret var inte det bästa. Så vi när det inte slutade regna bestämde vi oss för att vandra lite längre ner under träden. Tog bilen in till Widnermere och Ambleside först med förhoppning att det skulle sluta regna, men det slutade med att vi åkte till Grizedale och vandrade där. betydligt kortare tur än vad vi tänkt oss, åkte sedan tillbaka till vandrarhemmet och slappade en stund sedan vandrade vi in till Hawkshead.

Hawkshead
Hittade det här lilla huset i Ambleside, kompis för skala :)

Lake District-Sjödistriktet

Publicerad 2017-06-03 23:36:58 i 2017,

Har precis kommit tillbaka ifrån några dagar i Sjödistriktet tillsammans med min flatmate. Tur att man bor ihop med någon med bil. Det ligger inte så lugnt bort egentligen men ganska komplicerat att ta sig till med allmänna kommunikations medel. Vi hade bokat plats på ett vandrarhem i Hawkshead i närheten av Windermere.

Lake District är en national park i England och kan defintivt beskrivas som bergig. Som namnet också antyder finns det en del sjöar. Tydligen blev den känd via William Wordsworth's dikter.

När vi anlände till vandrarhemmet så käkade vi lite lunch innan vi bestämde oss för att gå på lite vandring. Vi hade tittat ut en led och lyckades hitta rätt. Dock gick vi inte hela leden, missade att vi skulle ha klättrat upp för berget när man väl kommit till en liten sjö. Kan säga så här, benen kändes iallafall trots att vi inte gick våra planerade 10 km. Det var väldigt bra vandringsleder, första biten var som att gå i en några hundra meter lång trappa.

Utsikten från vandrarhemmet
Jakes Rake som vi visst skulle ha klättrat upp för men inte fattade.

Beamish

Publicerad 2017-06-03 23:20:50 i Allmänt,

Andra dagen med bilen åkte vi till Beamish Museum. Mycket bättre väder än förra gången. Den här gången gick vi dock inte in i gruvan den här gången. Såg flera söta små lamm och en nyfödd kalv bland annat.

Whitby och York

Publicerad 2017-06-03 23:11:26 i 2017,

Efter väldigt lång tid har jag visst äntligen gjort något annat än sitta framför en skärm i stort sett all min vakna tid. Mamma och pappa var här och hälsade på förra veckan så passade på att göra lite utflykter. Hyrde bil och körde till kusten, Whitby och York första dagen.

Efter några gråa veckor så samanföll deras besök med en värmevåg. Vi blev allihopa lite solbrända även om vissa nog blev mer röda snarare än bruna. När vi var i Whityby passade vi på att bada fötterna, vilket ju är ett måste om man är vid havet. Ångrade bittert att jag inte hade badkläder med mig för det var väldigt väldigt varmt.

Whitby strand
Whitby Abbe
York
York Minster

Om

Min profilbild

Elin

Välkommen hit! Feel free to explore och lämna gärna en kommentar eller två :)