livinginthesilvercity.blogg.se

En blogg om och av mig :)

Auckland Castle

Publicerad 2017-03-29 18:27:06 i Durham,

Påsklovet har började förra veckan. Eller inte. För oss så innebär påsken praktik och min är i Bishop Auckland på Auckland Castle. Eller, som en del av det stora projektet som är Auckland Castle. Efter att ha verit på praktik ett hela dagarna och massa plugg att göra på kvällarna har jag visst glömt bort bloggen så därför blev det ingen veckosammanfattning förra veckan.

Här kommer lite bilder ifrån Auckland Castle. Bishop Auckland är en av de fattigaste byarna /områdena i hela STorbritannien. De är till och med på listan över EUs fattigaste områden, inte för att Storbritannien kommer vara med i EU särskilt mycket längre.

Tyvärr är ju inte själva slottet öppet än så har inte kunnat gå in där. Kontoren är placerade i de ända höghuset i byn vilket är tråkigt men det positiva är att det har bästa utsikten i stan.

Vecka 11

Publicerad 2017-03-19 19:22:00 i Veckosammanfattningar,

PÅSKLOV! Eller välkommen till 4 uppsatser och ett prov. Och just det...Praktik också. Slut med föreläsningar på ett tag iallafall. Början av veckan bestod av universitet och arbete. Men Patrick kom in onsdags så efter det vart det visst inte jättemycket gjort...

Gick på en formal i Torsdags, råkade visst säga fel dresscode till Patrick, han var den enda som inte hade kostym och slips på sig. Han var inte jätteglad där i början. Men han kom över det så småningom. Beamish besök och sedan på kvällen bio med några kompisar. Gick och såg Skönheten och Odjuret här i Durham. Det var inte lite folk.

På tisdag börjar praktiken men imorgon är det volontär arbete i katedralen som gäller och ta igen en massa plugg. Har även bakat en hel del, bland annat Slutty Brownies som blev jättegoda, fruktansvärt onyttigt men choklad är choklad.

Upptäckte även en park och DLI-Durham Light Infantry museum på en promenad. Visste inte att de låg precis runt huset. DLI museet är ju stängt och det har vi ju hört på universitetet men insåg inte att det bokstavligen låg tvärs över gatan.

Veckans bästa: Mycket bra den här veckan (om man bortser från rent akademiskt). Men om man måste välja så tror jag biokväll och middag med Patrick och kompisar toppade det andra.

Veckans sämsta: Ny visdoms tand som håller på att komma fram. Gör ont.

Bilder från veckan:

Beamish Museum

Publicerad 2017-03-19 19:08:58 i England,

Igår gjorde jag och Patrick en miniuptflykt kombinerat med en jobb intervju på Beamish. Beamish är ett levande museum som ligger i närheten av Durham. Med närheten så menar jag tåg och en buss bort. Jag hade en jobb intervju för ett sommarjobb där. Tyvärr, är det för en severingstjänst snarare än direkt museum relaterat så det suger ju lite även om catering är kul, hade det ju varit bättre om man kunnat få ett museum jobb istället. Men tänkte att det är ju alltid bra att gå på intervjuer och dessutom en ursäkt för att besöka Beamish.

Beamish är ett utomhus museum som berättar om livet i Norra England under 1820, 1900 och 1940 än så länge. Det är lite som gamla Linköping med en massa olika miljöer ifrån olika tidsepoker. Det går gamla spårvagnar som tar en emellan de olika mijöerna om man inte känner för att promenera. Väldigt snyggt gjort, alla arbetarna har olika tidstypiska kostymer på sig. Det var lite grått och molningt när vi var där men ändå var parkeringen väl packad. Antar att det är jättefullt en fin dag. Verkade vara väldigt mycket barnfamiljer, eller typ farmor & farfar med barnbarn.

Att gå in på Beamish kan vara väldigt dyrt och väldigt billigt. En vuxen biljett kostar 19£, men då gäller den som en årsbiljett så man kan gå in hur många gånger som helst under ett år. Så bor man i närheten så kanske man besöker det oftare, speciellt med barn osv under lov. Men ska man bara gå en gång så är det ju ganska dyrt.

Men gillar man historia och vill uppleva lite bullerbykänsla blandat med engelskt landsbygdsmijö och är i krokarna är det defintivt värt ett besök.

Var faktiskt svårare än jag trodde att få ringen att snurra.
På väg in i kolgruvan. En del av gruvan var knappa 4 fot. Alltså drygt 120cm. Skönt att man inte behöver jobba där.

London

Publicerad 2017-03-14 00:14:00 i

Spenderade några sköna avslappade dagar i London förra veckan med mamma som flör över. Dagarna spenderades med kultur och god mat och väldigt väldigt lite shopping. Kom dit på torsdagen och välkomnades av strålande solsken. Den lilla shopping som gjordes utfördes den dagen men den var verkligen minimal. Ingen av oss hade något direkt som vi föll för.

Vi besökte: Kensington Palace, V&A och jag gjorde ett besök på British Museum.

Kensington och såg bland annat en utställning med Princessan Diana's klänningar. Har aldrig varit på Kensington förut. Det fanns tre grejer som man kunde se egentligen, 2 lägenheter som tillhört olika drottningar och kungar. Framförallt Drottning Mary och Kung William och Drottning Caroline. Rummen var vackra och fin inredning. Sedan var det den temporära utställningen med 25 av Prinsessan Diana's klänningar. De var ganska smakfullt gjort även om största publiken var medelålders kvinnor av övre medelklass, aka "ladies that lunch". Överlag tycker jag nog att de tog lite över priser för entre med tanke på hur lite man faktiskt fick se. £20 pund för relativt lite att se.

Victoria and Albert Museum
Efter att ha varit en kort stund på Harrods så begav vi oss på mer kultur. Äntligen har jag sett Victoria and Albert Museum. Det här är ju typ ett av de mest kända museerna i världen. Deras samlingar är mest Arts and Decorative Arts. Väldigt fin byggnad till och börja med och bästa av allt, museet är gratis. De hade donations boxar och rekomenderade att man lämnade £5 vilket jag tyckte var faktiskt riktigt billigt. Största delen av museet är gratis men en del temporära utställningar måste man betala extra för. Så vi hoppade en utställning om underklädernas historia. Men fanns hur mycket som helst att titta på. Om du någon gång är i London och har tråkigt och gillar att titta på vackra saker, konstföremål egentligen så bege dig hit! De hade även en mysig innergård med ett cafe. Visst, cafeet i sig var väl knappast det bästa men lokalerna var himla fina.

British Museum
Hade typ 8 timmar att slå ihjäl innan mitt tåg gick på eftermiddagen och mamma var tvungen att åka redan vid 9 tiden mot Heathrow för hon skulle hinna med ett tåg. Dessutom visade det sig att Oxfordstreet inte vaknade förrens 12 på söndagar...

Men BM öppnade redan klockan 10 så dit begav jag mig. Har varit på BM en gång förut med pappa. BM är defintivt ett av världens kändaste museer, både för sin storlek och sina samlingar. Det är här man hittar skatter från alla världens kulturer. Tex. Rosett stenen och Parthenon friserna. För mig numera så tycker jag att BM har mycket negativt. Visst det är häftigt att de har så mycket coola grejer. Men den här gången kändes det verkligen som ett rent skrytmuseum som visar hur mäktigt England var och som under tidigare perioder, kolonial tiden helt enkelt roffade åt sig allt det bästa från så många som möjligt.

Tex. Grekland vill ha tillbaka friserna från Parthenon men har de fått nej till. Samma sak flera andra föremål. Visst det är klart att skulle alla världens museer lämna tillbaka saker till ursprungsländerna skulle det bli en jäkla mycket arbete, men BM är så fula att de har stiftat en lag som säger att de inte får ta bort något ur sina samlingar. Det gör att de aldrig behöver ge tillbaka saker. Många museer ger tillbaka saker till ursprungsbefolkningar om de begär tillbaka föremål och framför allt mänskliga kvarlevor. Men inte BM. Som när en person ville ha tillbaka konst som tillhört hens familj fram till Nazisterna knyckte tavlorna under Förintelsen. En självständig panel sa att tavlorna hade en fläckad historia och BM skulle aldrig ha köpt tavlorna. BM höll med och erkände att de inte borde ha tavlorna. MEN de vägrade att ge tillbaka tavlorna eller kompensera familjen ekonomistkt....

Men trots dessa negative aspekter måste man ju ändå erkänna att BM är definivt värt ett besök om man är någorlunda intresserad av historia. Dock måste man vara beredd på att de fortfarande är väldit kolonial brittiskt presenterat. Tex sättet de rankat kulturer. Africa ligger i källaren....

Vecka 10

Publicerad 2017-03-13 22:43:36 i Veckosammanfattningar,

Ja jag vet att det är en dag för sent...men igår spenderades på att ta mig hem till Durham igen efter några dagar i London med mamma. Veckan var väldigt kort rent studie mässigt men ganska intensivt. Spenderade stora delar av mån-ons på universitet men sedan bar det av till London och då blev det inte några studier gjorda.

I London blev det väldigt lite shopping och desto mer kultur. Hann med 3 museum och en musikal. Dessutom vart det visst en hel del god mat och fika.

Veckans bästa: Fantomen på Operan
Veckans sämsta: att åka i samma tågvagn som redan överförfriskade skottar som tycker det är acceptabelt att spela säckpipa på tåget...

Bilder ifrån veckan:
Så här fint var London när vi kom dit vid torsdag lunch.
HMS theater-Phantom of the Opera

Vecka 9

Publicerad 2017-03-05 23:12:31 i Veckosammanfattningar,

Den här veckan har som vanligt innehållit plugg men lite mindre än förra veckan. I början av veckan fick vi tillbaka en uppsats till. Gick mycket bättre än väntat. När övriga klassen fick sämre än de brukar fick jag mycket mycket bättre än vanligt. Var på St Chad's Disney Formal vilket var kul att besöka fler collage. Arbetade på katedralen som nu publicerat mitt inlägg. Fick leka fotograf och ta bilder till en ny app de utvecklar.

Lördagen spenderades i York och på söndagen tillbaka till arbete och ta foton till våran arbetsbok. Har dessutom gjort självlysande Runor till samma pack. Dock behöver jag nog arbeta lite mer på mer på mina uppsatser.

Veckans bästa: Mitt resultat för Artefact 1 som var mycket bättre än förväntat. Resan till York ligger också på delad första plats.
Veckans sämsta: Att hoppa på fel tåg och tvingas betala 25£ extra som man inte räknat med.

Bilder ifrån veckan:

York

Publicerad 2017-03-04 18:47:39 i

York ligger inte jättelångt bort ifrån Durham och jag och min lägenhetskompis har sagt att vi skulle åtminstone se mer än bara Durham under tiden vi bodde i England. Efter mycket om och men så bestämde vi oss i torsdagskväll, fasen, vi åker på lördag. Sagt och gjort bokade biljetter och åkte vid 9.23 imorse. Resan till York tar ca 50 minuter. I morse när vi vaknade var det grått och tråkigt och York var också grått. Men efter att vi käkat lunch så sprack det upp och blev fint.

York är en gammal stad och grundades redan under Romar tiden men är även känt för att Vikingarna bodde i staden och mycket av deras turist attraktioner anspelar just på Vikinga tiden, lite Romerskt men oavsett vad så handlar mycket just om Yorks historia.

Vi gick runt i stan. York är väldigt mysigt! Finns en gata och en marknad som heter Shamble street med mysiga gamla hus och där ovanvåningarna på varsin sida av gatan kan skaka hand genom fönstren. Vi kollade in lite snabbt i katedralen men vägrade att betala £10 för att kolla på en katedral. Den verkar ganska lik Durham men mindre. Definitvt ljusare men också mindre imponerande. De har även en gammal stadsmur som man kan gå runt på. På en del ställen får man kliva av muren och gå på igen, men den var mysig den också.

Sedan klantade vi oss när vi skulle ta tåget hem. Vi hade köpt returbiljetter som man skulle kunna åka OFF-PEAK alltså alla tåg på lördagar. Smidigt tänkte vi när det kom ett tåg ca 8 min efter att vi var tillbaka på stationen. Mindre smidigt när vi tvingades köpa en ny biljett eftersom våran tydligen bara gällde på vissa operatörer. Så fick betala 22 pund styck var för en ny enkelbiljett...De ursprungliga biljetterna kostade 12 för båda resorna. Vi var inte jätteglada kan jag säga, men även om vi hoppat av på nästa perrong så hade vi åkt på att betala 8 pund och sedan fått vänta i typ 2 timmar....

Men så länge man inte klantar sig som vi gjorde så är York väl värt ett besök.

Newcastle Field trip

Publicerad 2017-03-03 19:50:01 i Durham,

Igår var det studie resa till New Castle som gällde. Skulle besöka tre olika musum så var en ganksa full späckad dag. Har inte varit inne i Newcastle ordentligt tidigare men det lilla man såg verkade mysigt. Mycket var ju som de flesta lite större städer men de hade dessutom en hel del mysiga gamla hus insprända här och var.

Första museet vi gick till var Discovery museet. De hade utställningar om allt möjligt. Den intressantaste handlade om immigranter och Newcastle. Inte direkt dagens flytkingar och så utan kollade på var folket i Newcastle faktiskt kom ifrån. Annars hade de också mycket utställningar om teknik och vetenskap. Själva byggnaden var nog finare än själva museet. Men ändå antagligen det bästa museet vi var på.

De andra museet var Hancock museet, som numera heter något annat. Nja, inte min smak. Allting var liksom öppen planlösning och man blandade hej vilt. Alltifrån uppstoppade djur, till stenar och mumier och grekiska och romerska grejer fanns i museet. Det märktes att de inte hade alltför mycket pengar...Flera av djuren såg lite skabbiga ut. Det här museet tillhör Newcastle Universitet.

Det sista museet vi gick till var Baltic Centre. Väldigt fin vy över floden och så om man tog hissen upp till takresturangen. Utställningen vi var intresserade av hette "Dissapearence at Sea" och handlade om flykting krisen i medelhavet. Jag hade inte fattat att det var en konst utställning. Själva temat tyckte jag var jätte aktuellt, och sättet de gjorde de på var intressant. Det fans en intervju med människor som satt i lägret i Frankrike men det enda man såg var deras händer. Dessutom fanns det en VR station där man fick se olika platser som flytingarna kommer till. Dock fanns det bara ett set glasgögon och vi gav upp efter några försök.

Efter museerna gick jag och Meryn och kollade lite i ett shopping center innan vi tog tåget hem. Man vad något mör i fötterna efter att a promenerat hela dagen.

St Chad's Disney Formal

Publicerad 2017-03-01 14:52:52 i Allmänt,

Igår fick man visst inte mycket gjort. Eftersom jag skulle på Formal i St Chads, ett av de andra collegen på kvällen så hade jag med mig väldigt lite under dagen. Det gjorde ju att plugget gick ju mindre bra. Dessutom är bibblan så smockfull att det var helt omöjligt att få en ledig dator.

Direkt efter sista föreläsningen stack vi till Chads. Föreläsningen slutade 6.15, formal började 6.30. Kvällens tema var Disney. Vi var 5 kompisar från Castle som alla fått plats på eventet så det var kul, dessutom var det 4 kompisar från klassen som också var där. Vi från slottet tyckte nog att Chad's mysigt men inte lika imponerande som stora salen i slottet. Borden var dock mycket mer dekorerade, men så hade de ju också ett tema. Dock var vi flera som tyckte de kunde gjort mer på Disney temat. Det mesta de gjort var borden, men i beskriviningen så framstod det som att det skulle vara mer.

Förätten var rökt lax, passade utmärkt för mig. Sedan var huvudrätten lamm med grönsaker och potatismos. De hade typ haft i citron eller något i potatismoset så det smakade lite små mysko. Annars var det mest oväntade att till huvudrätten och efterrätten så placerade de ut serveringsfat på borden och man tog själv. Inget konstigt med de egentligen men med väldigt lite plats så var det väldigt osmidigt och det var svårt att veta hur mycket varje person skulle ha. I slottet får vi alltid middagarna serverade till bordet.

De gjorde kareoke efter middagen, men det tog ganska lång tid innan de kom till skott så vi bestämde oss för att dra till Hatfields bar istället. Det var en av tjejernas födelsedag igår också. Gick för en drink och sedan drog alla hemåt vid 11 tiden. Träffade lite trevliga nya personer så det var ju alltid trevligt.

Vi satt vid Robin Hood bordet

Om

Min profilbild

Elin

Välkommen hit! Feel free to explore och lämna gärna en kommentar eller två :)