livinginthesilvercity.blogg.se

En blogg om och av mig :)

New York, några dagar i metropolen

Publicerad 2013-08-31 17:53:05 i Allmänt,

DAG 3-5. Vi tillbringade en dag i NY tillsammans med Nea som personlig guide. Tog tåget in på morgonen in till Grand central och sedan tunnelbana till South Ferry. Planen var att ta färjan ut till Frihetsgudinnan men när vi kom fram visade det sig att vi bara kunde ta oss ut till ön och inte upp I statyn. Ville man ta sig upp i statyn så var det två månaders förbokning av biljetterna som gällde. Vi valde då istället att ta gratis alternativet. Färjan mellan South Ferry och Staten Island så fick vi iallfall se Frihetsgudinnan på avstånd. Åkte tillbaka med vändande färja. Gick till en liten gullig park och käkade våran matsäcklunch. Sedan strosade vi mest omkring. Lyckades till och med hitta ställen som Nea inte ens hade hittat på alla sina helger i New York. Gick färbi Chinatown och chillade lite utanför NYPL (New York Public Library). Väldigt fint.

Dagen efter var det dags för mig och Lollo att ta adjö till Nea och åka in till NY för vi skulle bo på hotel där en natt. Åkte in vid 10 tiden och var inne i NY vid 11 tiden. Hittade till hotellet ganska snabbt och vi fick checka in direkt så det var smidigt. Rummet var ganska litet men mysigt. Det hade en takterass så med bar på kvällen. Tyvärr kunde vi inte ens ta en drink eftersom det är 21 år som gäller  USA. Men fick några bra bilder iallfall. Blev sightseeing så vi åkte upp till Empire State building. En hel labyrinth var det att ta sig upp men vilken bra utsikt. Tyvärr var det lite molnigt. Sedan blev det lunch på en fin italiensk resturang på väg mot Central Park. Upptäckte då att vi hamnat lite fel men vi hittade rätt ganska snart. Letade dock ihjäl oss efter isrinken vid Rockefellar Center. Hittade Rockefellar Center, eller två stycken faktiskt men ingen isrink. Chillade lite på hotellet innan vi kollade in NY på kvällen. Skulle kolla in en utomhus bio I Bryant park. Smockat med folk. Lite mysigt fast filmen var inget vidare och inte ljudet heller. Det var mer folk ute på gatorna på kvällen än på dagen. Blev ett tvärt slut när Lollo upptäckte en man med en orm på Times Square.

Sista dagen i NY hade vi sagt att vi skulle shoppa. Det var svinvarmt så orkade/hade inte mycket lust till att shoppa. Gick längs Broadway, köpte lite småsaker, Lollo köpte en väska på Macy’s. Jag köpte två hårkammar. Ja så mycket shoppade vi alltså. Kan ju ses som lite fail när man ändå är i NY och det faktiskt är relativt billigt. Hade bokat en taxi och lämnat väskorna på hotellet när vi checkade ut. När vi kom och hämtade väskorna så visade det sig att den lilla gula taxi bilen som vi trodde vi hade beställt var en stor svart privat bil. Mycket lyxigare än väntat. Så bar det av till La Guardia Flygplats för vidare transport mot Charlotte I North Carolina.