livinginthesilvercity.blogg.se

En blogg om och av mig :)

New York, några dagar i metropolen

Publicerad 2013-08-31 17:53:05 i Allmänt,

DAG 3-5. Vi tillbringade en dag i NY tillsammans med Nea som personlig guide. Tog tåget in på morgonen in till Grand central och sedan tunnelbana till South Ferry. Planen var att ta färjan ut till Frihetsgudinnan men när vi kom fram visade det sig att vi bara kunde ta oss ut till ön och inte upp I statyn. Ville man ta sig upp i statyn så var det två månaders förbokning av biljetterna som gällde. Vi valde då istället att ta gratis alternativet. Färjan mellan South Ferry och Staten Island så fick vi iallfall se Frihetsgudinnan på avstånd. Åkte tillbaka med vändande färja. Gick till en liten gullig park och käkade våran matsäcklunch. Sedan strosade vi mest omkring. Lyckades till och med hitta ställen som Nea inte ens hade hittat på alla sina helger i New York. Gick färbi Chinatown och chillade lite utanför NYPL (New York Public Library). Väldigt fint.

Dagen efter var det dags för mig och Lollo att ta adjö till Nea och åka in till NY för vi skulle bo på hotel där en natt. Åkte in vid 10 tiden och var inne i NY vid 11 tiden. Hittade till hotellet ganska snabbt och vi fick checka in direkt så det var smidigt. Rummet var ganska litet men mysigt. Det hade en takterass så med bar på kvällen. Tyvärr kunde vi inte ens ta en drink eftersom det är 21 år som gäller  USA. Men fick några bra bilder iallfall. Blev sightseeing så vi åkte upp till Empire State building. En hel labyrinth var det att ta sig upp men vilken bra utsikt. Tyvärr var det lite molnigt. Sedan blev det lunch på en fin italiensk resturang på väg mot Central Park. Upptäckte då att vi hamnat lite fel men vi hittade rätt ganska snart. Letade dock ihjäl oss efter isrinken vid Rockefellar Center. Hittade Rockefellar Center, eller två stycken faktiskt men ingen isrink. Chillade lite på hotellet innan vi kollade in NY på kvällen. Skulle kolla in en utomhus bio I Bryant park. Smockat med folk. Lite mysigt fast filmen var inget vidare och inte ljudet heller. Det var mer folk ute på gatorna på kvällen än på dagen. Blev ett tvärt slut när Lollo upptäckte en man med en orm på Times Square.

Sista dagen i NY hade vi sagt att vi skulle shoppa. Det var svinvarmt så orkade/hade inte mycket lust till att shoppa. Gick längs Broadway, köpte lite småsaker, Lollo köpte en väska på Macy’s. Jag köpte två hårkammar. Ja så mycket shoppade vi alltså. Kan ju ses som lite fail när man ändå är i NY och det faktiskt är relativt billigt. Hade bokat en taxi och lämnat väskorna på hotellet när vi checkade ut. När vi kom och hämtade väskorna så visade det sig att den lilla gula taxi bilen som vi trodde vi hade beställt var en stor svart privat bil. Mycket lyxigare än väntat. Så bar det av till La Guardia Flygplats för vidare transport mot Charlotte I North Carolina.

Coola tjejer på Broklyn Bridge
Minions!!! Minions :D
Trött efter allt gående?
Bryant Park och ET: the extraterrestrial
New York uppifrån

Darien hos Nea

Publicerad 2013-08-30 10:22:50 i Allmänt,

Slappade i Darien. Våran snälla värdinna bakade scones till frukost. Det är inte varje dag man får nybakade scones till frukost. Åkte till stranden som var privatiserad eller vad man ska kalla det. De var iallfall tvungna att ha en klisterlapp på bilen för att få åka till stranden. Riktigt varm och skön dag. Sanden brände bra och vattnet var varmt, lite surt att vi lämnat badkläderna hemma i resväskan.

Gick vidare mot segelklubben där Nea brukar jobba hårt :) Sedan tog vi bilen för att kolla på fina hus. Med fina hus menas hus som ser ut som Dockhus på steroider eller som de riktigt dyra husen i Sims2. Helt enorma, alltså arketektoniskt skitsnygga och som sagt som Dockhus till designen. Men I verkligheten finns det ingen som faktiskt kan behöva ett så stort hus och marker. Speciellt som marken bara verkar vara en enda enorm gräsmatta utan någon egentlig funktion så du får nog inte ut så mycket av det heller. Sammanfattat, de kändes väldigt mycket som att allt bara handlade om fasader.

Efter husvisningen åkte vi in Darien och promenerade längs “storgatan/huvudgatan” eller vad man ska kalla det. Det var ingen stor gata ungefär som hemma fast till skillnad från hemma så fanns det faktiskt affärer i husen. På denna gata fanns så ett Frozen Yoghurt ställe. Nea har snackat sig varm om denna frozen Yoghurt så det skulle vi självklart testa. Lollo såg ut som ett barn i en godisaffär med pappas kreditkort och kod. Frozen yoghurt är typ mjukglass fast med smaker och inte bara vanlig vanilj. Det fanns små papperskoppar, tänk er dem man tar ketschup med på McDonalds. Dessa fick man då ta provmak i. Väldigt bra, så man inte tar en svinäcklig smak, surt liksom. Man fick ta glassen själv och mixa och blanda hur man ville. Efter att man var nöjd med glass så gick man och tog topping, alltså det var allt från frukt till godis och strössel. Det fick man också blanda hur man ville. Och sedan när man tyckte att man var nöjd så betalade man efter vikt. Alltså glass i lösvikt.

Körde sedan till mataffären för att köpa kvällsmat. Blev baconlindad kyckling med philadelphiaost och ris. Innan maten gick vi på en promenix i skogen bakom Neas hus. Trevlig liten skog. Sedan hem och laga mat. Riset var häftigt, allt annat än vitt, och tog typ 40 minuter att koka. Ovan smak var det, men absolut inte oangenämt. Allmänt soft dag helt enkelt.

Lollo med sin Fro Yo lunch :)
3 av fyra SRK:are

Resan till NY

Publicerad 2013-08-29 23:10:34 i Allmänt,

Hela denna dag spenderades på resande fot. Alltså sittandes till största delen. Flög via Landvetter och Amsterdam till New York, JFK flygplatsen. Resan gick smidigt, fick en liten chock på Schiphol som var store än jag förväntat mig. Men vi kom fram iallafall. Hela den långa resan mellan Amsterdam och NY fick vi mat typ hela tiden kändes det som. Ena stunden var det dricka för att i nästa vara snacks och sedan mat och sedan mer snacks och så fortsatte det. Som på de allra flesta långflighter har ju planet ett eget underhållningssystem med filmer, music och så vidare. Detta planet hade inte de allra bästa filmerna men det sämsta var nog ljudkvaliten. Man kunde inte använda sina egna hörlurar för man behövde två “piggar” och de man fick på flyget lämnade mycket övrigt att önska.

Kom fram till NY klockan 8 på kvällen typ lokal tid. Gick igenom passkontroll och tull. Inga problem. Köpte bussbiljetter för att ta oss till Grand Central. När man kom utanför terminalbyggnaden var det typ kaos. Insåg ganska snart att det hade varit smidigare att ta taxi. Bussen kom inte och fol stod och skrek och man visste inte vilka som var seriösa och vilka man gjorde bäst i att ignorera. Men till slut när tålamodet var absolut på upphällningen kom en buss som vi fick åka med. Knappast första klass men vi kom iallafall fram till Grand Central där vi träffade den första av våra kompisar. Hon var nästan som avtalat framme vid den stora klockan. Vi skulle sedan ta tåget till Darien som ligger i Connecticut. Kom fram och allt gick smidigt. När vi kom fram så var det typ läggdags. Var riktigt smidigt, blev inte jet laggad eller så. Kändes ungefär som om man hade varit ute och festat.

Hemma ifrån USA

Publicerad 2013-08-29 16:51:45 i Allmänt,

Vet att det finns någon som har väntat på detta inlägg trots att hon faktiskt var med på delar av resan själr. Har iallafall varit på en underbar resa i USA för att träffa språkresekompisarna :) Vi är 4 tjejer som träffades på en språkresa till Hastings I England sommaren 2009 har jag för mig. Två av tjejerna arbetar nu som au pairer I USA och jag och den sista tjejen pluggar. Jag och Lollo lämnade Sverige på fredagen 16 Augusti för vidare färd mot Amsterdam och sedan New York, John F Kennedy. Det blev några dagar i Darien och New York innan det blev vidare färd ner till North Carolina och Charlotte.

USA snart!

Publicerad 2013-08-15 20:25:15 i Allmänt,

Snart ska man dra då till USA. Har packat och velat fram och tillbaka hela dagen. Men snart ska det nog vara nog. Nu får det bära eller brista :D

Present kval

Publicerad 2013-08-14 16:31:13 i Allmänt,

Presenter, dessa roliga underbar och fruktansvärda grej att ge saker till varandra. Missförstå mig inte det är kul att få presenter och att ge bort presenter MEN det fruktansvärda med presenter är ju det att komma på vad man ska ge. Och det fruktansvärda med att få presenter är ju att man måste ge tillbaka och då står man där igen utan en aning om vad sjutton man ska ge bort. Föräldrar och släktingar är ju lättare för de vet man typ vad de gillar och lite bättre koll på vad de kanske har hemma. Det har man ju inte med alla och då får jag svinmycket ångest, vill ju inte ge bort värsta fail presenten liksom.

Eftersom jag ska till USA på fredag så behövde jag ha med mig lite presenter till de vi ska bo hos. Fördelen med den sortens presenter är ju att det egentligen handlar mest om artighet, uppförande att man har med sig något som tack liksom. Kommer ju aldrig träffa dessa människor igen så egentligen spelar de kanske ingen jätteroll om presenten blir 100% lyckad, men den bör ju inte vara helt oppassande ändå. Eftersom bägge familjerna har barn så gick den första tanken till typ leksaker eller godis till barnen. Men sedan så vill man ju ha något till föräldrarna som faktiskt är de som ställer upp och släpper in oss i deras hus. Blev godis och en bok om sverige till varje familj till slut. Håller tummarna och det är ju ändå så att det inte finns så mycket att göra åt det om det inte blir bra liksom.

Läslust!

Publicerad 2013-08-12 18:06:38 i Allmänt,

Alla som känner mig vet att jag tycker om böcker. Mycket böcker. En av de affärer jag alltid går in i på ett nytt ställe är bokhandeln. Bibliotek och jag har alltid stått varandra nära. Men tyvärr har jag och böckerna glidit isär lite de senaste åren. Iallafall de böcker man läser bara för man vill. Men den här sommaren har vi börjat arbeta på vårat förhållande igen och det går framåt. Känns som vi kommer klara oss igenom denna kris och komma ut starkare på andra sidan.

Efter en tur till biblioteket här hemma så kom man ut med en bra hög med böcker. Hittade ännu fler men var ju tvungen att besinna mig lite iallafall.

Böcker jag alltid återvänder till:

·      Harry Potter serien

·      Astrid Lindgren och speciellt Bröderna Lejonhjärta

·      Böcker av Elisabeth Nemert

·      Folksagor och myter

·      Earth’s Children böckerna av Jean M. Auel

Min nya upptäckt: Mari Ljungstedts deckare om komissarie Knutas och kollegor.

LEDIG!!!

Publicerad 2013-08-11 19:26:24 i Allmänt,

Då har man jobbat sista helgen på några veckor på Flygvapenmuseum. Det innebär att man nu har ca 4 veckors ledighet att se fram emot. Imorrn bär det av till Skavsta för att lämmna syrran som ska till London och sedan blir det till att packa inför USA på fredag!

Varamon i Motala

Publicerad 2013-08-09 21:42:00 i Allmänt,

Blev en tripp till Motala med övernattning lite hastigt och lustigt. Varje år träffas syrrans resgäng alltså de som blev hämtade till Sverige samtidigt. Hade ifrån början inte tänkt följa med men sedan blev det visst så. Visade sig att jag kunde sova lite längre då och ta tåget in till jobbet imorgon ifrån Motala istället. Och det tackar man väl inte direkt nej till. Visserligen blir väl antagligen inte kvällen det roligaste som inträffat under året men knappast det värsta heller. Har kameran med mig så hoppas ju knäppa lite kort eller något. Visade sig att jag glömt bort att ta med mig jacka så hoppas att det inte blir kallt ikväll eller under morgondagen.

Snart över!

Publicerad 2013-08-09 21:31:11 i Allmänt,

Jobbet på OVAKO är härmed över!!! Nu är det bara helgen på museet sedan har jag inget mer schemalagt arbete. Efter att ha jobbat nästan varje dag sedan den 17 juni så känns det ju skönt att det snart är över och man får vara lite ledig. I måndags då tog det emot att gå till jobbet, då var det ju bara en vecka kvar men då var det nog som svårast. Kanske för att man då såg ett slut och man var nästan där. Så nära men ändå så långt borta. Ironiskt nog har nog en del av arbetsuppgifterna den här veckan varit det man tyckt varit roligast. Som sommarjobbare med arbetsområde: ytterområde har man fått utföra ett ganska brett spektrum av arbetsuppgifter.

·      Grästrimming

·      Röja sly

·      Ösa slagg

·      Rensa i rännan under Mediumverket

·      Torka räcken i valsverken

·      Måla linjer (typ parkeringslinjer)

·      Måla väggar och tak i ett förråd.

·      Demontera kontorsmaterial

·      Städa ISS lokalen

·      Plocka skräp och skrot på området

·      Registrera fakturor

·      Tvätta Valspar och annat material

·      Städa taken, sopa och ta bort fågelbon

Det finns ju vissa saker som var roligare än andra. Vad som avgjorde vad som var kul eller inte berodde nog mest på hur mycket av samma sak man fick göra I sträck och hur man jobbade. Grästrimning hanmnar som vi fick göra första två veckorna och sedan sista veckorna hamnar i botten. Annars var ju ingen av arbetsuppgifterna egentligen jättesmärtsamma men just mängden I taget kunde ju varit annorlunda I en idealisk värld.

Jobbets irritations moment:

·      Arbetskamraterna, visst man ska kunna jobba med alla, och det kan jag. Men det underlättar ju om alla åtminstone arbetar och inte en sitter och sover 90% av tiden.

·      Sexismen som förekommer I industrin. Himla irriterande när gubbarna ifrågasätter vissa saker, “men är du säker på att du orkar det där gumman….” “Oj, men du jobbar ju minst lika bra som killarna….”

Jobbets höjdpunkter: Om detta är jobbets höjdpunkter så kan ni ju göra er egen tolkning.

·      Åka flakmoppe, både att köra men åka på flaket är också väldigt kul.

·      Köra en automatbil för första gången.

·      Klättra på taken utan säkerhetslina

Sammantaget kan man väl säga att det var ett ok job. Skulle kunna göra det ytterligare ett år men är nog inte förstahands valet. Arbetsuppgifterna ger jag ok till och även till de flesta arbetskamrater.

Inför USA

Publicerad 2013-08-08 15:49:22 i Allmänt,

Om snart en vecka så påbörjar jag resan ner till Göteborg-Landvetter för vidare transport mot Schiphol och sedan från Schiphol till JFK. Än så länge har inte resfebern infunnit sig, men det kommer nog. Efter att ha träffats hemma hos varandra och på olika platser i Sverige så ska världens bästa språkresekompisar träffas i USA!!! Två av oss jobbar där ett år som au-pairer och vi två som var lite tråkigare och valde att plugga ska nu ta oss dit och hälsa på J Vi snackade ju om att vi skulle åka och hälsa på men vet inte om jag innerst inne trodde att vi faktiskt skulle ta oss dit. Det kändes ju lite som en sådan sak man sa, eller det är klart man ville ju men det är ju så mycket som ska passa. Tjejerna är ju bara där ett år och man vet ju inte hur mycket besök de vill/kan ta emot. De är ju trots allt där för att utföra ett arbete och bor hos sina arbetsgivare. Sedan ska det ju passa med allas scheman. Vi som jobbar här i Sverige och de i USA. Men tillslut fick vi iallfall ihop det. Den ekonomiska delen av mig skriker ju inombords, men försöker säga åt den att Hålla Käften! Men det ska bli så skojsigt!

Blir några dagar uppe i närheten av NY och sedan vidare ner till North Carolina. Ska bli väldigt kul att träffas igen. Kontakten har iofs varit tätare sedan vi hamnade på olika kontinenter än den var när alla var hemma i Sverige men man har ju inte träffat varandra IRL på nästan ett helt år så ska bli väldigt kul.

Som sagt resfebern har inte kommit ännu men det kanske beror på att jag fortfarande jobbar och liksom har skjutit det framför mig lite. Men det mesta är nog fixat, måste skriva ut en massa papper och det har jag tänkt ägna lite tid nästa vecka åt. Har ju en fyra dagar på mig. De enda egentliga frågetecknet vad det gäller resan är väl att hitta på någon present till familjerna som låter oss bo hos dem. Några förslag??

Skännnge Marknad

Publicerad 2013-08-07 21:45:52 i Allmänt,

Idag och imorrn pågår en av Sveriges största marknader. Skänninge Marknad närmare bestämt. När man var liten tyckte man den var enorm men nu känns den inte alls lika stor längre. Bestämde mig för att åka dit med mamma. Pappa gillar det inte alls så han stannade hemma och syrran åkte in tidigare under dagen med kompisar.

Marknaden var som vanligt, fast den knalle som mamma speciellt ville ha tag I var tyvärr inte där. Köpte den skrivbok som var mitt huvud uppdrag, dock inte på själva marknaden utan I en pappershandel vilket ju kan tyckas lite ironiskt. Slutade som vanlligt, köpte saker man absolut inte planerat att köpa. Hade ju inte alls planerat att köpa ett underlakan men ska man byta säng till en store så ska man och nått måste man ju sova på till en början. Lagom varmt väder, ganska mycket folk men inget onormalt. Enda marknaden jag besökt I år och det förblir nog så.

Om

Min profilbild

Elin

Välkommen hit! Feel free to explore och lämna gärna en kommentar eller två :)