livinginthesilvercity.blogg.se

En blogg om och av mig :)

Tandläkarbesök!

Publicerad 2012-12-03 12:48:01 i Allmänt,

Under fresher’s week så skrev jag upp mig hos en tandläkare av någon anledning. Några veckor senare ringde de och bokade tid. Jag var något fundersam över om jag egentligen borde gå till andläkaren här eller vänta tills jag kom hem till Sverige. Eftersom jag nu är 20 ska jag ju dessutom betala för det. Ingen aning om vad det kostar att bara göra en kontroll hos tandläkaren hemma men alla klagar ju jämt över att det är så dyrt. Så gick till tandläkaren lätt orolig över vad jag get mig in på. Skulle jag ha några pengar kvar efter besöket, är ju liksom inte härifrån. Lättnaden när tandhygienisten säger, helt Gratis, alla check-ups är gratis. Eller så gott som, vill du ta röntgen bilder så kostar det £14,66. Tog röntgen bilderna, lika bra liksom kände jag när jag ändå var där. Så nu kan ju någon vara vänlig och tala om vad det kostar med tandläkaren hemma i Sverige så jag vet vad som är billigast,, tack!

Hemma får man ju på sig en krage av bly(?) röntgen stråling…det fick man inte här. Vet inte om det är bra eller dåligt. Dessutom får man ju en pappers krage/haklapp på sig som ska skydda kläderna och så tandhygienisten har något att torka av verktygen med. Fick man inte heller, det stod hennes assistent och gjorde åt henne. Verktygen, ni vet krokar, speglar etc. öppnade hon ur en förseglad förpackning så man antar ju att de var steriliserade eller i alla fall ordentligt rengjorda mellan varje patient.

Hade inga hål, allt såg bra ut. Tur för mig :=)

 

Kommentarer

Postat av: isabellasphotographing

Publicerad 2012-12-03 16:51:29

hoppas du får en bra början på december :D
kram

Svar: Tack detsamma :)
Elin

Postat av: Pappa

Publicerad 2012-12-03 19:29:37

Hej min sparsamma dotter. Nu har du sparat pengar igen. Tandläkarbesök måste man tyvärr göra men i detta land där vi bor uppe i Norden kostar ett sådant besök ca 600 kr och då frågar inte tandläkaren om röntgenbilderna utan bara tar och sedan får man betala.

Postat av: Lollan

Publicerad 2012-12-05 15:58:07

Hej! Usch tandläkare e ju aldrig kul att gå till... Haha! Men nu e det ju gjort! Va där själv förförra veckan! Ska betala 640 tror ja det va om året nu! Men då ingår allting även undersökning! ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin

Välkommen hit! Feel free to explore och lämna gärna en kommentar eller två :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela