livinginthesilvercity.blogg.se

En blogg om och av mig :)

Marischal Museum

Publicerad 2012-11-28 18:17:00 i

Onsdagar brukar jag aldrig ha något universitets relaterat men på grund av mötet igår så var jag tvungen att ha min Arkeologi tutorial idag, och det gör mig faktiskt inte så mycket. Idag skulle vi besöka Marischal Museum. De började klockan 2 men som tur var gick jag i god tid för att hitta stället. Hittade till Marischal College och sedan skulle museet ligga bakom de, på första våningen. När jag kom till parkeringsplatsen som fanns med på vägbeskrivningen så träffade jag en kompis som var lika vilse som jag. Tillslut var i typ 6 stycken som virrade omkring, till slut hittade vi rätt. Folk var nog mest förvirrade eftersom där beskrivingen hintade att vi skulle gå in stod det ENDAS PERSONAL och man vet ju aldrig.

Museet var trevligt, de hade mycket grejor. Museet är inte öppet för allmänheten vilket man ju kan tycka är väldigt puckat, varför ha ett museum om inte allmänheten kan gå dit och titta på grejerna. Visade sig att de hade sina orsaker men att de försökte hitta något annat ställe man kunde visa samlingarna. Största orsaken var att byggnaden var långt ifrån handikappsanpassad vilket ju faktiskt r ett måste. Sedan var byggnaden i behov av renovering också då de hade haft läckor. De flesta föremålen var historiska föremål som några excentriska Viktorianska män samlat på sig bland annat.

Det fanns krukor, mynt, mumier m.m. Vi skulle fylla i tre worksheets, två av dem var gjorda för skolbarn, så man skulle t.ex. Måla saken som fattades, flera av oss påtalade att vi inte valt en konst examen av en anledning och att det var bäst för professorn som kollar igenom det inte bedömer hur bra man är på att rita :=)

                                                                 


The courtyard of Marischal college
Och andra sidan, alltså fotografen (jag) har bara vänt mig om 180 grader
Juldekorationerna har börjat dyka upp så smått

Kommentarer

Postat av: Ghadia

Publicerad 2012-11-30 16:23:10

fina juldekorationer!

Svar: Det tyckte jag också dessutom är alla "tavlorna" olika. de sitter längs med hela långa gatan.
Elin

Postat av: sandra

Publicerad 2012-11-30 16:30:21

Riktigt fina bilder :)
Julen har kommit hit till USA oxå, spelar jullåter för fullt o juldekorationer lite var som :p

Postat av: Annika

Publicerad 2012-11-30 18:51:32

Fin blogg :)

Svar: Tack så mycket :D
Elin

Postat av: Annika

Publicerad 2012-12-01 09:39:24

Idag har min julkalender kickats igång! :) Delta gärna i första luckan, du kan vinna ett valfritt kamerasmycke.

http://blogofphoto.webblogg.se/2012/december/lucka-1-vinn-valfritt-kamerahalsband.html#comment

Postat av: Annika

Publicerad 2012-12-01 10:36:33

Super kul att du är med :) LYCKA TILL!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin

Välkommen hit! Feel free to explore och lämna gärna en kommentar eller två :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela