livinginthesilvercity.blogg.se

En blogg om och av mig :)

Miljöproblem

Publicerad 2013-03-12 15:38:20 i Allmänt,

I biologin just nu håller vi på med miljöproblem och global uppvärming. Fick av våran föreläsare veta ett jättebra argument för att varför man aldrig ska skaffa barn! Om man skaffar ett barn i USA så är effekten av det barnet på miljön 20 gånger större än den sammanlagda summan av dina miljövänliga val. Miljövänliga val inkluderar återvinning, energilampor, och sådant. De flesta vet antagligen också att befolkningen på planeten har ökat något enormt de senaste 200 åren. År 1900 fanns det 563 256 804 människor på planeten, alltså knappt en halv miljard människor. Idag finns det över 7 miljarder människor. På lite mer än hundra år har vi alltså ökat med x antal procent. Mellan 1992 året då jag föddes och nu har det tillkommit lite drygt 2 miljarde människor på ca 20 år alltså. På den här hemsidan kan man kolla in befolkningen från 1900 och framåt och den räknar i nutid också. det är visserligen en uppskattning men det är ändå lite kul.
 
World Population Clock: http://galen.metapath.org/popclk.html

Den är ju inte precis som de säger på hemsidan men en kul grej iallafall :)

 

Kommentarer

Postat av: linnea

Publicerad 2013-03-12 21:21:07

De där med de amerikanska barnen är jag mindre förvånad över, det är galet dock... Men ökningen har väl minskat? Det lärde jag iaf mig under gymnasiet. Demografi, heter de inte så eller nåt???

Svar: Jo, medel rate of increase har minskat men vi ökar fortfarande exponentiellt eftersom u länder fortfarande ökar exponentiellt.
Elin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin

Välkommen hit! Feel free to explore och lämna gärna en kommentar eller två :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela