livinginthesilvercity.blogg.se

En blogg om och av mig :)

Vita Arkivet

Publicerad 2013-03-09 12:20:56 i Allmänt,

Visste ni att man kan anmäla sig till Vita Arkivet online, smidigt eller hur? Och jag vet att det låter en aning makabert vid 20 att fundera på Vita arkivet och därmed sin begravining men realistiskt sett så har väl jag lika stor rätt att uttrycka hur jag vill att min begravning ska gå till som om jag var 90 och döende i cancer eller hur. Jag menar olyckor händer ju, man kan ju bli påkörd när som helst eller ha ett dolt hjärtfel och bara segna ner, vad vet jag. 
För den som inte vet så är Vita Arkivet som en Sista Vilja, inte testamente men man kan skriva ner hur man vill att begravingen ska gå till, hur man vill blev begraven, vilken musik man vill ska spelas, kista, hur man vill att gravstenen ska se ut om en sådan är aktuell, dödsannons och verser. Men man kan också lämna information om bankkonton, bankkfack osv. och i dagens samhälle kanske man skulle lämna uppgifter om internetkonton och lösenord så att de anhöriga kan stänga ner sådana. Skulle ju vara lite makabert att hela tiden få upp en person på säg Facebook och veta att personen är död. Vita arkivet heter begravningsbyråns Fonus tjänst men det andra begravingbyråerna har samma typ av tjänst men de heter olika saker. Sedan måste man ju naturligtvis berätta för de anhöriga att man har en Sista vilja/Vita Arkivet för annars gör det ju inte så stor nytta eller hur.
 
Bilden kommer från Fonus

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin

Välkommen hit! Feel free to explore och lämna gärna en kommentar eller två :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela