livinginthesilvercity.blogg.se

En blogg om och av mig :)

British Library

Publicerad 2016-02-16 13:12:33 i

Nu har jag som en stor boknörd varit på världens största bibliotek! 
 
Är för tillfället i London i några dagar. Dock är det tyvärr ingen nöjestripp och gårdagen spenderades till största delen i British Library. Anlände till London sent söndagkväll, men efersom Gatwick express var intsälld på grund av arbete så gick det bara ersättningsbussar ifrån Gatwick till Victoria Station så det tog en bra stund att faktiskt komma in till London. Kom inte fram till hotellet förrens vid 2 tiden på natten...kan tillägga att det var inte jag som bokade flyg. Själv hade jag nog hellre valt att flyga ner tidigt på morgonen och hem sent på kvällen. Men den som bokade dessa flyg gjorde precis tvärt om.
 
När vi väl tagit oss upp så åkte vi och hade frukost på Kingscross innan vi gick till British Library som ligger precis brevid St Pancreas-Kings Cross. Sedan visade det sig att man var tvungen att ha två former av ID. Ett som bevis på namnteckning och ett med din address. I Storbritannien så har du addressen på ditt körkort så de flesta kan ju visa upp det som bevis på address och sedan pass eller bankkort som bevis på signatur. 
 
Jag var istället tvungen att bege mig till närmaste bankkontor och be de skriva ut ett kontouttdrag med min address. Men efter den detouren var jag alltså redo att skaffa ett bibliotekskort på British Library också. Och eftersom vi skulle till National Archives dagen efter så fick jag iallafall mer användning för kontouttdraget. 
 
British Library är en väldigt modern byggnad, men funkar lite annorlunda jämfört med de flesta andra bibliotek. Man kan inte låna några böcker med sig hem utan allting är referens material. Man måste lämna ifrån sig allting utom dator, blyertspenna typ. Man får absolut inte ha markeringspennor eller bläckpennor. De sitter kontrollanter när man går in som kollar igenom alla ens saker, allting måste läggas i en genomskinlig plast kasse. 
 
För att få läsa något måste man beställa det och de hämtar det åt dig och det kan ta 45min-längre innan man får materialet. Vi stannade i bibblan tills sent 7.30 sedan samma visa igenom kontrollanterna igen. HImla irriterad att man flög Easy Jet så man inte kunde ha kameran med sig. Har haft underbart vacker väder här nere i två dagar även om det ska regna imorgon. 


Reading Room (bilden är lånad av google) strikt kameraförbud råder i bibblan
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin

Välkommen hit! Feel free to explore och lämna gärna en kommentar eller två :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela