livinginthesilvercity.blogg.se

En blogg om och av mig :)

Boxholm II: Berättar tur med Johan Birath

Publicerad 2016-07-17 21:09:14 i Allmänt,

Jag har trots att jag bott i Boxholm största delen av mitt liv aldrig åkt Boxholms II och det har stått på listan att göra ett bra tag. I år blev det äntligen av. De har berättarkryssninggar varje år med Johan Birath. Visst det var kanske lite dyrt, men å andra sidan var det skönt att komma ut lite. Och med tanke på att man fick en jätteräksmörgås och kaffe och kaka med i priset så kändes det inte farligt dyrt.

 Boxholms II är egentligen en gammal arbets båt som trafikerat sjön Sommen sedan 1904. Men sedan ca 1960-talet har den använts som passagerarfartyg. Båten är en vedeldad ångbåt och har en tidtabell på sommaren men man kan även chartra båten för evenemang och bröllop etc.

 Turen började i Tranås hamn och körde till Torpön där vi fick gå iland och fick våran mat på pråmen. Sedan efter maten hoppade vi på  båten igen och tog en annan väg tillbaka till Tranås hamn. Allt som allt tog det typ 3 timmar.

Största överraskningen: Hur tyst båten var. Jag hade föreställt mig att den skulle låta betydligt mer. Men den var nästan helt tyst, och då sat jag ändå précis vid ångpannan.

 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin

Välkommen hit! Feel free to explore och lämna gärna en kommentar eller två :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela