livinginthesilvercity.blogg.se

En blogg om och av mig :)

York

Publicerad 2017-03-04 18:47:39 i

York ligger inte jättelångt bort ifrån Durham och jag och min lägenhetskompis har sagt att vi skulle åtminstone se mer än bara Durham under tiden vi bodde i England. Efter mycket om och men så bestämde vi oss i torsdagskväll, fasen, vi åker på lördag. Sagt och gjort bokade biljetter och åkte vid 9.23 imorse. Resan till York tar ca 50 minuter. I morse när vi vaknade var det grått och tråkigt och York var också grått. Men efter att vi käkat lunch så sprack det upp och blev fint. 
 
 York är en gammal stad och grundades redan under Romar tiden men är även känt för att Vikingarna bodde i staden och mycket av deras turist attraktioner anspelar just på Vikinga tiden, lite Romerskt men oavsett vad så handlar mycket just om Yorks historia. 
 
Vi gick runt i stan. York är väldigt mysigt! Finns en gata och en marknad som heter Shamble street med mysiga gamla hus och där ovanvåningarna på varsin sida av gatan kan skaka hand genom fönstren. Vi kollade in lite snabbt i katedralen men vägrade att betala £10 för att kolla på en katedral. Den verkar ganska lik Durham men mindre. Definitvt ljusare men också mindre imponerande. De har även en gammal stadsmur som man kan gå runt på. På en del ställen får man kliva av muren och gå på igen, men den var mysig den också. 
 
Sedan klantade vi oss när vi skulle ta tåget hem. Vi hade köpt returbiljetter som man skulle kunna åka OFF-PEAK alltså alla tåg på lördagar. Smidigt tänkte vi när det kom ett tåg ca 8 min efter att vi var tillbaka på stationen. Mindre smidigt när vi tvingades köpa en ny biljett eftersom våran tydligen bara gällde på vissa operatörer. Så fick betala 22 pund styck var för en ny enkelbiljett...De ursprungliga biljetterna kostade 12 för båda resorna. Vi var inte jätteglada kan jag säga, men även om vi hoppat av på nästa perrong så hade vi åkt på att betala 8 pund och sedan fått vänta i typ 2 timmar....
 
Men så länge man inte klantar sig som vi gjorde så är York väl värt ett besök. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-03-06 02:30:14

När du skriver att York var mörkt och regnigt.. Läser om Indigenous Studies här och om några stackars Maouris från NZ som skulle "besöka" (visas upp) i England. De led av regnet och det tråkiga klimatet jämfört med hemlandet.

Jag läser nu massa om Englands mindre trevliga historia om kolonialtiden. Du som läser historia-ish (jag vet inte samma sam som arkeologi..) men lite iaf. Tar de någonsin upp den mindre positiva sidan av att ha varit världens mest utbredda rike vid vissa tidsepoker?

Svar: De nämner det av och till, men personligen tycker jag de är väldigt dåliga på det och kunde definitivt göra det bättre.
Elin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin

Välkommen hit! Feel free to explore och lämna gärna en kommentar eller två :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela